MONO JAPAN is een kleinschalige, unieke beurs met uitsluitend Japanse producten. Het is onze missie om de Japanse ambachtswereld en Japanse objecten door te laten dringen tot Europa. MONO JAPAN is een levendige mix van een festival, business en cultuur.


MONO JAPAN – Japanese Craft & Design – , een beurs met uitsluitend Japanse producten, werd in februari 2016 voor de eerst keer gehouden in Amsterdam.

MONO JAPAN is een kleinschalige beurs waar je, in tegenstelling tot andere grote Europese beurzen, de bekende Japanse esthetiek van dichtbij kunt meemaken. Dit evenement, met voor Europa nieuwe producten, is binnen korte tijd populair geworden. In februari 2017 vond de tweede editie plaats. MONO JAPAN trekt veel aandacht als markt voor hoogwaardige, stijlvolle Japanse producten.

De missie van MONO JAPAN is om de wereld van het Japanse ambacht (de geschiedenis, techniek, schoonheid van gebruik, methodes van gebruik en onderhoud e.d.) door te laten dringen in Europa.

Zelfs al zijn producten nog zo mooi, het is ingewikkeld om de geschiedenis en het wereldbeeld die onlosmakelijk verbonden zijn met deze producten, over te dragen aan gebruikers met een andere culturele achtergrond. Het concept van “verhalen horen bij de objecten = cultuur” concept heeft een grote aantrekkingskracht in Europa en is de unieke waarde van Japanse producten.

JCE wil een platform creëren waar Europeanen op een aantrekkelijke manier in contact kunnen komen met  Japanse producten die een uniek cultureel verhaal met zich meedragen. Door een zorgvuldige selectie van hoogwaardige Japanse producten willen we bereiken dat nog meer Europese liefhebbers deze producten gaan gebruiken. Vanuit deze gedachte wordt MONO JAPAN georganiseerd.

MONO JAPAN is verdeeld in twee aparte onderdelen.

Ten eerste als direct verkooppunt. De eindgebruiker kan rechtstreeks de producten kopen, dagelijks gebruiken en kennis maken met de aantrekkingskracht ervan. Hierdoor ontstaat er een fanbase voor de producten. Hoe meer liefhebbers er zijn, hoe groter de waarde van de producten wordt en zo ontstaat er een nieuwe markt. Hiermee groeit ook de interesse van inkopers en winkels voor Japanse producten. Wij zijn van mening dat het belangrijk is dat er een laagdrempelige markt wordt gecreëerd naast de consolidatie van de B2B markt.

Het tweede onderdeel is dat het belangrijk is om de lokale markt, de doelgroep en trends te begrijpen. Het MONO JAPAN team heeft een sterke Europese basis waardoor dit mogelijk is en waardoor MONO JAPAN tot een sterk merk is uitgegroeid. De Europese markt wordt overspoeld door producten uit de hele wereld. Japanse esthetische producten worden zeer gewaardeerd in Europa en doen door hun materiaalgebruik en delicate vorm niet onder voor Scandinavisch design. De sleutel naar succes is het in de spotlight zetten van een zorgvuldig gemaakte selectie zodat Europese liefhebbers gefascineerd blijven  

MONO JAPAN vindt plaats in het Lloyd Hotel, het Amsterdamse epicentrum voor cultuur waar ontwerpers en reizigers van over de hele wereld samenkomen. Het hotel heeft kamers variërend van 1 tot 5 sterren. Iedere kamer is uniek en heeft een ander ontwerp. Deze kamers worden tijdens MONO JAPAN omgetoverd tot expositieruimte. Elke kamer opent voor de bezoekers een nieuwe wereld waarin verschillende producten tentoon worden gesteld. De ruimtes zijn rustiger dan stands bij reguliere tentoonstellingen. Op deze manier kunnen bezoekers op een prettige manier kennis maken met de Japanse producten.

Nederland is een land dat zeer ontvankelijk is voor interieur en product design en voor lifestyle producten. Het is een klein land dat zuinig omspringt met haar geld, maar tegelijkertijd culturele waardes koestert. Vele internationale bedrijven hebben zich hier gevestigd, omdat Nederland als ingang naar de Europese markt dient, maar ook omdat het een sterk land is wanneer het aankomt op informatieoverdracht naar Europa. MONO JAPAN trekt iedere editie weer veel bezoekers uit andere landen.

Het Japans-Nederlandse MONO JAPAN team ondersteunt de Japanse exposanten op weg naar de Europese markt. Tijdens het evenement creëren we betere zakelijke mogelijkheden en begeleiden we de exposanten naar de Europese markt en creatieve industrie. Hiermee creëren we een goede basis om mee terug te nemen naar Japan en ontstaan mogelijkheden voor de toekomst. Dat is het soort evenement waar we naar streven.