Website project “Holland Kyushu”

Holland-Kyushu website project

Realisatie:

Japan Cultural Exchange in samenwerking met Masaaki Oyamada (kunstenaar, ontwerper) & Masaya Takeda (grafisch ontwerper)

Japan Cultural Exchange – KYUSHU

Het idee om een culturele uitwisseling te gaan initiëren tussen Nederland en Japan is een aantal jaren voor de oprichting van Japan Cultural Exchange ( JCE) ontstaan. Om deze uitwisseling mogelijk te maken werd besloten een reis te maken naar Kyushu; het Zuidelijk deel van Japan waar Nederland en Japen elkaar voor het eerst hebben ontmoet. In November 2014 vertrok JCE naar het Noordelijk deel van Kyushu om de oude handelsstad Nagasaki en de stad Saga te bezoeken, bekend om haar eeuwenoude keramiek industrie.

Nagasaki was de enige stad open voor de handel tijdens het Sakoku regelement in het Edo tijdperk. De eilanden Deshima en Hirado waren de enige plekken waar de V.O.C. de handel mocht drijven. De stad Saga, het thuis van het Arita porselein, heeft veel invloed gehad op het Delfts Blauw. Er was slechts één enkele straat bestemd voor handelaren van de V.O.C als passage om Deshima te verlaten en suiker te verkopen aan het Shogunaat, deze straat heeft daarom ook de toepasselijke naam:  ‘Sugar Road.’ Men zegt dat in deze straat vroeger vele soorten snoepjes zijn gemaakt. Zo zijn er vele herinneringen aan de Nederlanders bewaard gebleven in Deshima, Saga, en Nagasaki.

Tijdens onze gesprekken met de regering, met musea, en met ambachtslieden, werd ons verteld dat het jaar 2016 in het teken zou staan van een grote viering ter ere van de relatie tussen Kyushu en Nederland.

Holland – Kyushu projecten

De volgende projecten in het kader van de viering zijn volop in ontwikkeling en staan gepubliceerd op de Holland-Kyushu website:

2016/Arita”: Een ontwerp platform in de porseleinstad Arita; doel van het platform is om het traditionele porselein een nieuw leven in te blazen. De Japanse ontwerper Teruhiro Yanagihara, en het Nederlands ontwerp duo Scholten & Baijings hebben de creatieve leiding. Zij hebben Nederlandse en internationale ontwerpers uitgenodigd nieuwe ontwerpen te maken gebaseerd op het traditionele Japanse porselein. Een ander belangrijk project is de restauratie van Deshima en de brug van het vasteland naar Deshima die in 2017 zal worden voltooid. Ook op muzikaal gebied is er een project geïnitieerd; een opera ter nagedachtenis aan Siebold, 150 jaar na zijn dood.

Arita_visit_3Arita_visit_1

Ontwikkeling website Holland – Kyushu

JCE kreeg de kans om samen te gaan werken met ontwerper Masaaki Oyamada, (nu wonend in Den Haag), en grafisch ontwerper Masaya Takeda, (woonde in Amsterdam nu in Tokyo), om ideeën te delen over een toekomstig project om de band tussen Kyushu en Nederland te versterken. Toen de KLM rechtstreekse vluchten naar Fukuoka aanbood, waren Nederland en Kyushu praktisch aan elkaar verbonden. Ook de grootte van Kyushu en Nederland zijn bijna hetzelfde. De bijzondere historische relatie tussen deze twee plaatsen, gebaseerd op een gedeelde geschiedenis van honderden jaren oud, zou, door het geven van een nieuwe impuls nog veel verder kunnen groeien. Vanuit deze gedachte is JCE, samen met de ontwerpers  Masaaki en Masaya, begonnen met het brainstormen voor een realiseerbaar project.

Tijdens de onderzoeksperiode van JCE kwam de organisatie DutchCulture en de Nederlandse ambassade in Tokyo met een verzoek om een website te creëren om alle evenementen in 2016 en 2017 met betrekking tot de relatie Holland – Kyushu te publiceren en aan te kondigen. Deze website zou de naam “Holland-Kyushu” krijgen. Het team van JCE, en de ontwerpers  Masaaki en Masaya waren op dat moment al volledig verdiept in de cultuur van Kyushu en de geschiedenis tussen Kyushu en Nederland en namen het verzoek graag aan.

Masaya Takeda ontwierp een simpel maar impactvol logo voor de website. Het logo heeft een symbolische vorm van een telescoop. De “telescoop” verenigt Nederland en Kyushu, het verleden en de toekomst, traditie en innovatie. Dit zijn de kernwaarden van de projecten nu gaande in Kyushu. Het logo voor de website “Holland Kyushu” is een krachtige vorm die de website zowel inhoudelijk als symbolisch een extra dimensie geeft.

De tekst van DutchCulture en de Nederlandse ambassade in Tokyo werd vertaald in het Japans door Ibuki & Pen. Dankzij een gedegen communicatie tussen ons ontwerp team en het Nederlandse team over aspecten zoals kleur, lettertype, fotokeuzes en technologie waren wij in staat om in een tijdspanne van maar tien weken de website te lanceren. JCE en de actief deelnemende Japanse kunstenaars in Nederland vormden een hecht team en hebben een platform gecreëerd waar ontmoetingen plaatsvinden tussen Nederland en Kyushu, waar informatie wordt uitgewisseld en waar inspiratie kan groeien. Het was een nieuwe en spannende ervaring.

In Februari 2016 organiseerde JCE “MONO JAPAN”, een event ter viering van Japans ontwerp en ambacht. MONO JAPAN wordt vermeld op de website van Holland-Kyushu; een groot aantal van de exposanten komt uit Kyushu. Deze projecten zijn slechts een begin, de website is in het leven geroepen om nieuwe initiatieven uit te nodigen die de relatie Holland en Kyushu in de toekomst nog meer kunnen versterken. Wij nodigen u van harte uit u meer te verdiepen in de projecten op de nieuwe website!

Holland-Kyushu website

Masaaki Oyamada

Website

Masaya Takeda

Website